PRIMUL SUV ALFA ROMEO: STELVIO

Cea mai noua creatie Alfa Romeo a debutat la Salonul Auto de la Los Angeles, in versiunea Quadrifoglio. Stelvio este primul SUV din istoria de peste 100 de ani a brandului italian. Ales pentru a devenit o referinta in segment, noul model inglobeaza spiritul autentic Alfa Romeo si cele cinci ingrediente care stau la baza unuia dintre cele mai dorite branduri din lumea auto: design italian distinct, motoare inovatoare de ultima generatie, distributie impecabila a masei, solutii tehnice unice si un senzational raport putere/greutate.

Dezvoltat in prestigiosul centru tehnic Alfa Romeo din Modena, in inima “Culoarului Auto” al Italiei, noul SUV Stelvio va fi produs la recent modernizata uzina Cassino pe o linie de productie dedicata exclusiv celor mai noi modele Afla Romeo – inclusiv sperbei Giulia, care in 2015 a transpus brandul intr-o noua era gratie designului revolutionar, tehnologiei si caracterului sportiv. Aceleasi incrediente, adaptate unei noi clase de masini, se intorc acum prin SUV-ul Stelvio, care ofera aspectul pur sportiv Alfa Romeo, performanta de top si nivele de echipare tehnica si tehnologica fara egal in segmentul SUV-urilor mici premium.

Inclusiv numele noului SUV Alfa Romeo garanteaza o experienta spectaculoasa de condus care-i va uimi pana si pe cei mai experimentati si incercati soferi. Pasul Stelvio este cel mai inalt din Italia (al doilea in Europa), iar drumul de 20 km care il traverseaza serpuieste peste 75 de viraje si panorame superbe in timp ce urca rapid spre altitudinea de 2.758 de metri. De-a lungul anilor, campionii de ciclism si legende din lumea sportului cu motor au dus batalii aici, transformand acest traseu intr-o legenda a motorsportului. O fosta artera importanta de transport in vremuri de razboi, acest drum serpuit a devenit astazi o atractie turistica majora. Pentru a-l savura asa cum trebuie savurat, storcand fiecare picatura de placere dintr-o experienta unica – pe cont propriu sau alaturi de familie – exista un singur SUV capabil sa ofera combinatia unica dintre placerea condusului, stilul italian si versatilitate: acesta este Alfa Romeo Stelvio.

Design senzational Alfa Romeo si contururi imaculate

Alfa Romeo Stelvio este mixul perfect dintre istorie, viteza si frumusete; iar alchimia din spatele formelor sale magice este o parte integrala din istoria brandului, datand de acum un secol. Obtinerea acestui amestec, acum dar si in trecut, a necesitat un talent aparte pentru combinarea a trei ingrediente speciale ale designului Italia – proportii, simplitate si finisare impecabila. Aceste ingrediente oferite deja de Giulia – noua referinta a marcii Alfa Romeo si primul capitol din viitorul brandului – au fost atent prelucrate si adaptate pentru a se potrivi unui Sports Utility Vehicle.

Proportiile compacte ale noului Stelvio exprima forta si dinamism, atestate de lungimea de 468 cm, inaltimea de 165 cm si latimea de 216 cm. Profilul confirma aceste coordonate, cu linii care descriu un model compact, incepand cu partea din fata si evoluand spre partea din spate si un interior care se revarsa abrupt intr-un portbagaj de tip hatch, decorat cu un eleron pentru performante aerodinamice amplificate – un element vital pentru o masina care pulseaza cu putere.

Designul noului Alfa Romeo Stelvio isi regaseste expresivitatea si in finisarile de calitate, care implica definirea unor reflexii bogate si armonioase de-a lungul proportiilor masinii. Rezultatul final este o silueta sculptata, care ofera contraste dintre suprafete luminate si umbre, in special pe lateralul noului Stelvio. Practic, “musculatura” masinii accentueaza partea din spate si cea din fata.

Versiunea Quadrifoglio prezentata la Los Angeles dispune si de praguri laterale in culoarea caroseriei decorate cu insertii din fibra de carbon, care accentueaza caracterul sportiv al masinii. Acestea trasaturi, combinate cu spoilerele fata/spate si aripile sculptate, fac din Stelvio Quadrifoglio mai degraba un sedan sport decat un SUV traditional.

Al treilea aspect al stilului Alfa Romeo il reprezinta simplitatea care ascunde unul dintre cele mai complexe procese creative din industrie – desenarea unei masini. Pentru ca designul are rolul de a ascunde complicata sarcina de redare a liniilor naturale, simple, care sa sublinieze eleganta si aroma sofisticata a produselor italiene. Iar aceasta abordare marcheaza practic intreaga istorie a designului Alfa Romeo, care s-a exprimat intotdeauna prin linii curate dar indraznete. De aceea Stelvio emana o identitate puternica, construita pe cateva principii selecte, ca de exemplu partea frontala tip frunza de trifoi, probabil cel mai faimos si distinctiv element prezent in designul auto.

Partea din fata afisata de noul Stelvio cuprinde si accente de forta si agresivitate, in mare parte datorate prizelor de aer care alimenteaza intercoolerele si deschiderile clasice din jurul grilei in forma de scut.

In partea din spate, noul Stelvio pastreaza aceleasi coordonate de atractivitate, pentru ca imaginea de sportivitate este mentinuta de cele patru evacuari finale si elementul de design “Kamm tail” care desavarseste caracterul inconfundabil al modelelor istorice Alfa Romeo, prezent pe unele dintre cele mai prestigioase modele de performanta si competitie create de brand.

Repere asemanatoare de inspiratie sportiva se regasesc la interior, grupat in jurul soferului cu ajutorul comenzilor de pe volan si directiei prompte adecvata oricarui stil de condus. Dar asta nu e tot. Pozitia de condus este de asemenea sculptata in jurul soferului cu ajutorul tunelului median usor diagonal si a unui bord usor ondulat – croit ca un costum la comanda, cu materiale premium si maiestrie in asamblare. Fibra de carbon, lemnul si materialele textile au fost alese pentru impactul lor vizual si tactic, iar asamblarea ofera un sens palpabil termenului de arta.

Performante efervescente de la motorul V6 BiTurbo de 2,9 litri si 510 CP

 Motoarele inovatoare de ultima generatie sunt un alt sigiliu al unei Alfa Romeo autentice. De aceea Stelvio Quadrifoglio primeste un motor unic in ceea ce priveste tehnologia si performanta: un V6 BiTurbo de 2,9 litri si 510 CP conectat la o transmisie automata cu 8 rapoarte.

Inspirat din tehnologiile si experienta tehnica Ferrari, propulsorul cu sase cilindri este construit integral din aluminiu pentru a reduce greutatea masinii, in special pe puntea fata.

Mai mult, in ciuda valorilor fenomenale de cuplu si putere, unitatea este incredibil de eficienta in ceea ce priveste consumul de combustibil, gratie sistemului electronic de dezactivare a cilindrilor. La fel ca toate motoarele Afla Romeo de generatie noua, propulsorul de V6 2,9 litri utilizat de Stelvio Quadrifoglio va livra si o nota sonora tipica Alfa Romeo, care sa reflecte performantele de top.

Transmisia automata ZF cu 8 rapoarte este calibrata pentru a schimba treptele in 150 de milisecunde in modul Race. Aceasta mai dispune si de un sistem de cuplaj de tip lock-up care transmite soferului o senzatie puternica de accelerare atunci cand o anumita treapta de viteza este cuplata. In functie de modul selectat prin Alfa DNA Pro, cutie automata optimizeaza fluiditatea, confortul si faciliteaza condusul in orice tip de mediu – inclusiv in oras – si imbunatateste consumul si emisiile de dioxid de carbon. Padelele din aluminiu amplasate pe coloana de directie sunt de asemenea o dotare standard.

Pe langa motor de 510 CP oferit exclusiv de versiunile Quadrifoglio, Afla Romeo va introduce si un motor turbo de 2 litri cu 280 CP cuplat la o transmisie automata cu 8 trepte. Este vorba despre un motor realizat din aluminiu, cu 4 cilindri, capabil sa dezvolte 280 CP la 5,250 rpm si un cuplu maxim de 400 Nm la 2,250 rpm. Pe langa sistemul electrohidraulic MultiAir care coordoneaza inchiderea si deschiderea supapelor, motor mai dispune si de un sistem turbo doi-in-unu si de un sistem de injectie cu presiunea de 200 bari, pentru un raspuns rapid la apasarea pedalei de acceleratie pe toata plaja de turatii, in conditii de top in ceea ce priveste economia de combustibil.

Solutii tehnice exclusive si invovatoare

In concordanta cu traditia Alfa Romeo, asistenta electronica nu trebuie sa fie intrusiva, ci sa amplifice experienta pasionala de condus oferita de sasiul si sistemul de suspensie. Stelvio Quadrifoglio confirma aceasta filozofie la Los Angeles cu numeroasele sisteme sofisticate care fac experienta de condus si mai incantatoare.

Alfa DNA Pro

Stelvio Quadrifoglio este de asemenea echipat cu noul selector Alfa DNA Pro, care modifica raspunsul dinamic al masinii in functie de alegerea soferului – Dynamic, Natural, Advanced Efficiency (mod economie de energie) si Race (ideal pentru performante desavarsite).

Tractiune integrala cu tehnologie Q4

Stelvio Quadrifoglio ofera un sistem inovator de tractiune integrala cu tehnologie Q4, conceput pentru a ajusta tractiunea in timp real, pentru performante de varf, eficienta si siguranta. Pe scurt, sistemul Q4 disponibil pe noul SUV Alfa Romeo ofera toate avantajele tractiunii integrale cu un plus de economie de combustibil si raspuns prompt, precum si toata placerea condusului oferita de o masina cu tractiune spate.

Sistemul Q4 include o cutie de transfer si un diferential fata creat pentru a satisface cerintele tehnice Alfa Romeo, oferind astfel un raspuns rapid si control asupra nivelului mare de cuplu, totul impachetat intr-un ansamblu cu greutate redusa. Cutie de transfer foloseste tehnologia Active Clutch pentru a imbina o tinuta de drum dinamica si o economie impresionanta de combustibil. Actuatorul de ultima generatie asigura distributia rapida si precisa a cuplului motor, in functie de setarile alese cu ajutorul Alfa DNA Pro.

Sistemul Q4 monitorizeaza permanent numerosi parametri si optimizeaza distributia cuplului motor intre cele doua axe in functie de aderenta detectata pe fiecare roata. Aceasta tehnologie poate anticipa pierderea iminenta de aderenta prin procesarea datelor primite in urma acceleratiei laterale si longitudinale, a unghiului volanului si a sensorilor de inclinare laterala/ruliu. In conditii normale, Stelvio Quadrifoglio cu Q4 se comporta ca un vehicul cu tractiune spate, cu 100% din cuplu trimis catre puntea spate prin intermediul unei cutii de transfer dedicate. Pentru a modula distributia cuplului motor cat mai rapid posibil, sistemul foloseste un diferential mecanic cu alunecare limitata intre cele doua punti pentru control, tractiune si stabilitate in viraje nemaiintalnite pana acum in clasa sa.

Alfa Torque Vectoring

Combinat pentru prima data cu sistemul de tractiune integrala Q4, tehnologia Alfa Romeo Torque Vectoring optimizeaza distributia cuplului si accentueaza caracterul sportiv oferit de Stelvio Quadrifoglio. Cele doua ambreiaje din diferentialul spate fac posiblia livrarea cuplului catre fiecare roata in mod independent. Astfel, resursele sunt transmise spre asfalt mult mai eficient, chiar si atunci cand limitele masinii sunt puse la incercare. Drept urmare, Stelvio este sigur si placut de condus in orice situatie, fara a necesita interventii intrusive din partea sistemului electronic de control al stabilitatii.

Sistem de suspensie cu tehnologie exclusiva AlfaLink

Pe fata, Stelvio Quadrifoglio foloseste un ansamblu de tip dublu brat triunghiular cu axa de directie semi-virtuala, pentru a optimiza filtrarea socurilor si a asigura raspunsul rapid la corectarile de directie. Prin mentinerea suprafatei de contact a anvelopei cu asfaltul constanta chiar si in viraje, acest sistem exclusiv oferit de Alfa Romeo ofera un nivel superior de aderenta laterala. Suspensia spate foloseste un sistem four-and-a-half link – patentat de Alfa Romeo – pentru a livra o combinatie de performanta, placere a condusului si confort. Un sistem de amortizoare controlate electronic se adapteaza instantaneu la conditiile de drum, permitand optarea pentru o manevrabilitate inclinata atat spre confort cat si spre performanta.

Sistem de franare IBS (Integrated Brake System) cu discuri carbon-ceramice

Folosit pentru prima oara pe Giulia, sistemul unic Alfa Romeo Integrated Brake System (IBS) isi face aparitia si pe Stelvio Quadrifoglio. Inovatorul sistem electromecanic combina controlul stabilitatii cu traditionala servofrana pentru a garanta un raspuns instantaneu la franare si distante de franare scurtate, contribuind in acelasi timp la scaderea masei masinii. Sistemul de franare folosit de Stelvio Quadrifoglio foloseste componente din aluminiu si discuri carbon-ceramice.

Alfa Chassis Domain Control

Sistemul Alfa Chassis Domain Control (CDC) preia rolul de „creier” pentru Stelvio Quadrifoglio si coordoneaza sistemele electronice ale masinii. Acesta gestioneaza functionarea unor sisteme precum Alfa DNA Pro, tractiunea integrala Q4 si Alfa Torque Vectoring, dar si suspensia activa si ESC-ul, pentru optimizarea performantelor si a placerii condusului. Practic, CDC adapteaza geometria sasiului in timp real, prin ajustarea dinamica a setarilor sistemului Alfa DNA Pro pe baza informatiilor despre acceleratie si rotatie primite de la senzorii masinii. Situatiile critice sunt prevenite sau gestionate prin informarea unitatilor de control care formeaza in sistemul electronic al masinii atunci cand masina se deplaseaza pe sectiuni virajate: sasiu, tren de rulare, motor, suspensie, sistem de franare, directie si diferential.

Componente dezvoltate in parteneriat cu Magneti Marelli

La fel ca celelalte modele din gama Alfa Romeo, SUV-ul Stelvio primeste echipamente dezvoltate impreuna cu Magneti Marelli – de la dispozitive de iluminare pana la componentele trenului de rulare, ale suspensiilor si sisteme de evacuare, impreuna cu noul sistem de infotainment Connect 3D Nav de 8,8 inci. O confirmare a colaborarii profitabile dintre Alfa Romeo si liderul mondial in design si constructia de sisteme auto si componente de inalta tehnologie.

Distributie perfecta a masei si raport putere/greutate ideal

Unul din obiectivele primare pentru designul noului Stelvio Quadrifoglio a fost atingerea placerii absolute la volan. Factorii cheie care contribuie la acest aspect sunt distributia perfecta a masei pe cele doua punti si un raport putere/greutate optim. Pentru primul factor a fost necesara o gestionare inteligenta a materialelor si a maselor, obtinuta prin modificarea arhitecturii noului SUV Alfa Romeo si pozitionarea celor mai grele componente cat mai central posibil. Raportul ideal putere/greutate a fost obtinut prin folosirea de materiale ultrausoare precum fibra de carbon pentru arborele cardanic si aluminiu pentru motor, suspensii, frane, portiere, aripi laterale, capota si portbagaj. Masa redusa nu afecteaza rigiditatea torsionala impecabila a masinii, ci garanteaza durabilitate, niveluri scazute de zgomot si manevrabilitate de prima clasa chiar si in situatii extrem de solicitante.

Alfa Romeo Stelvio va fi lansat oficial in Europa in cadrul Salonului Auto de la Geneva din primavara anului 2017.